Evaluare
Evaluarea psihologică
Sunt evaluate elemente ce țin de capacitatea de adaptare a persoanei și de strategiile de coping utilizate pentru a face față situațiilor stresante, precum și comportamentele de risc sau nocive care se manifestă în modul de funcționare al persoanei.
În funcție de scop, există diverse tipuri de evaluare psihologică: evaluarea în context educațional, evaluarea complexă, avizul clinic sănătos, evaluarea vocațională etc.
Ce presupune o evaluare psihologică?
Modul în care este structurată ședința de evaluare psihologică depinde de obiectivele evaluării, de numărul de teste aplicate și de metodele folosite. Astfel, ședința se poate rezuma la o singură întâlnire sau la mai multe, iar durata variază de la 60 de minute la 120 de minute. Totuși, în cadrul evaluării psihologice există și o întâlnire ulterioară testării cu psihologul clinician în care se discută pe baza raportului de evaluare.
În cazul evaluărilor copiilor, va fi nevoie de cele mai multe ori și de prezența unuia dintre părinți.
Confidențialitate
Tipuri de evaluare
Evaluările psihologice oferă un cadru esențial pentru a înțelege și aborda dificultățile cognitive, emoționale și comportamentale la orice vârstă. Aceste evaluări contribuie la identificarea corectă a nevoilor individuale, oferind soluții personalizate pentru o sănătate mentală mai bună și o viață echilibrată.
Tipurile de Evaluări
- Evaluarea planului subiectiv al persoanei
- Evaluarea personalității
- Evaluarea cognitivă și neuropsihologică
- Evaluarea stadiului de dezvoltare
- Evaluarea funcționalității adaptive
- Evaluarea modului de relaționare cu ceilalți
- Evaluarea vocațională
- Evaluarea simptomatologiei specifice diverselor tulburări mentale
- Evaluarea factorilor declanșatori, de menținere și ameliorare a simptomelor sau problemei
- Evaluarea factorilor de risc și de protecție ai persoanei
- Evaluarea principalelor strategii de coping utilizate
Evaluare Standard (Clinic sănătos)
Evaluarea psihologică standard reprezintă o modalitate de evaluare, cu ajutorul interviului clinic și a unor teste standardizate, a stării generale de sănătate psihică a persoanei, dar și a funcționalității pe plan profesional și social.
Evaluare Clinică Complexă
Evaluarea psihologică complexă reprezintă evaluarea întregului mod de funcționare
a adultului sau a gradului de dezvoltare psihică a copilului sau adolescentului, pentru
identificarea posibilelor dificultăți de natură psihologică cu care persoana evaluată se
confruntă. Acest proces cuprinde:
• evaluarea cognitivă şi neuropsihologică (atenția, memoria, concentrarea etc.);
• evaluarea comportamentală;
• evaluarea subiectiv-emoţională (felul specific in care reacționează o persoană în funcție de
anumiți stimuli, situații etc.);
• evaluarea personalităţii şi a mecanismelor de gestionare a stresului
• evaluarea relaționării
• evaluarea dezvoltării intelectuale și psihologice
• evaluarea contextului familial, profesional, social, economic, cultural în care se manifestă
problemele psihologice;
• evaluarea gradului de discernământ al persoanelor;
Încadrare în grad de handicap
Evaluarea psihologică pentru încadrarea în grad de handicap se realizează prin aplicarea unor teste licențiate și utilizarea unor metode avizate de către Colegiul Psihologilor din România care să ofere informații despre gradul de funcționare al persoanei evaluate și posibila existență a unor deficiențe ce necesită încadrarea într-un anumit grad de handicap, având termenul de valabilitate de maxim 3 luni. Documentele sunt marcate cu timbru profesional emis de Colegiul Psihologilor din România.
Aviz psihologic (Clinic sănătos)
Acest tip de evaluare psihologică are drept scop investigarea nivelului general de sănătate psihică, a capacității de adaptare la mediul și contextul de viață, precum și a gradului de funcționalitate și poate fi util în cazul persoanelor ce trebuie să prezinte un aviz psihologic drept condiție de bază pentru desfășurarea unor activități, participarea la anumite cursuri etc.
Vocațională (evaluarea intereselor, aptitudinilor și valorilor vocaționale)
Acest tip de evaluare are drept scop investigarea intereselor și aptitudinilor persoanei evaluate în vederea orientării în carieră, cu ajutorul testelor vocaționale standardizate.
Educațională
Evaluarea educațională este o componentă esențială a sistemului de învățământ și reprezintă un proces prin care se evaluează performanța, progresul și dezvoltarea elevilor într-un mod obiectiv și sistematic. Evaluarea educațională joacă un rol esențial în procesul de învățare, oferind informații valoroase, feedback constructiv și orientare. Evaluarea nivelului de adaptare a copilului/adolescentului în mediul școlar și identificarea posibilelor dificultăți de învățare sau de adaptare în context școlar, evaluarea proceselor psihice- memorie, gândire, percepții și reprezentări, atenție, inteligență, limbaj, imaginație, creativitate, afectivitate, motivație și voință, identificarea unor posibile dificultăți de învățare și orientarea vocațională a persoanelor aflate în proces de alegere a unei cariere.
În vederea identificării dificultăților de învățare
Evaluarea memoriei, atenției, inteligenței și a posibilelor deficiențe sau perturbări la acest nivel, care pot provoca diverse dificultăți de învățare, fapt ce poate avea un efect negativ asupra rezultatelor școlare și poate necesita implementarea unei strategii educaționale care să limiteze impactul acestor dificultăți asupra persoanei.
Participare la concurs/admitere în învățământ
Evaluarea psihologică a persoanelor ce necesită o evaluare globală a funcționalității și sănătății psihice pentru participarea la diverse cursuri, concursuri sau admiteri într-un ciclu de învățământ sau pentru începerea școlii și integrarea în colectivitate.
Pentru reconversie profesională
Evaluarea pentru reconversie profesională reprezintă un tip de evaluare util în cazul persoanelor ce vor să își schimbe domeniul de activitate și să se reprofileze către un loc de muncă care necesită aptitudini și competențe diferite față de cel anterior, deoarece are drept scop orientarea profesională și identificarea resurselor, punctelor forte, a abilităților, competențelor și intereselor ce ar putea face persoana evaluată să fie potrivită pentru anumite domenii de activitate mai mult decât pentru altele.
Evaluare Coeficient Inteligență (IQ)
Acest tip de evaluare utilizează teste standardizate și licențiate care măsoară coeficientul de inteligență al persoanei, aspect ce poate fi relevant în vederea autocunoașterii, dar și în identificarea unor posibile tulburări de neurodezvoltare.
Pentru voluntariat SMURD/ISU
Acest tip de evaluare are drept scop evaluarea psihologică a funcționalității și stării de sănătate psihică a persoanelor ce vor să se implice în activități de voluntariat în cadrul SMURD sau ISU și necesită o evaluare care să ateste starea de clinic sănătos.
Adopție
Acest tip de evaluare are drept scop evaluarea psihologică a funcționalității și gradului de sănătate psihică a persoanelor care parcurg un demers legal de adopție și necesită o evaluare psihologică care să ateste faptul că starea de sănătate mentală și modul de funcționare psihică le permit adoptarea unui copil. De asemenea, acest tip de evaluare poate fi util pentru persoanele care au contestat rezultatele evaluării psihologice inițiale, necesare dosarului de adopție și necesită o reevaluare psihologică. Evaluarea cuprinde aspecte legate de personalitate, abilitățile relaționale, competențele parentale, stilul de parenting, comportamentele de risc, gradul de sănătate psihică și stilul de atașament.
Pentru întocmirea dosarului necesar procesului de tranziție (Transgender)
Acest tip de evaluare are drept scop investigarea gradului de sănătate psihică și nivelului de funcționalitate și este util în cazul persoanelor ce necesită o evaluarea psihologică a stării de sănătate (clinic sănătos), necesară procesului de tranziție de la genul atribuit la naștere la genul cu care se identifică.
Acces în profesia de psihoterapeut
Acest tip de evaluare are drept scop evaluarea psihologică a funcționalității și stării de sănătate psihică a persoanelor care se află în procesul de a accesa profesia de psihoterapeut și necesită o evaluare psihologică care să ateste faptul că starea de sănătate psihică și modul de funcționare psihică le permit exercitarea acestei profesii.
Divorț
Evaluarea psihologică a copilului aflat în procesul de separare, a prezenței simptomelor psihologice, a tulburărilor de natură psihică sau a dificultăților de dezvoltare, precum și identificarea și descrierea din punct de vedere psihologic a relației dintre copil și părinți.
Evaluarea ADHD
Acest tip de evaluare psihologică investighează prezența sau absența simptomelor care să indice sau să infirme un posibil diagnostic de Tulburare de deficit de atentie si hiperactivitate (ADHD), prin intermediul unor teste standardizate și licențiate. În general, această evaluare poate include o discuție detaliată cu clientul și/sau cu familia acestuia, o evaluare medicală pentru a exclude alte condiții medicale care ar putea fi responsabile pentru simptomele observate, precum și teste psihologice pentru a evalua atenția, impulsivitatea și hiperactivitatea și alte variabile psihologice.
Pregătire pentru școală
Acest tip de evaluare investighează gradul de dezvoltare intelectuală, emoțională și comportamentală precum și nivelul său de pregătire pentru a intra în mediul școlar, fiind utilă în cazul copiilor care urmează să înceapă clasa pregătitoare. Această evaluare are ca scop principal furnizarea de informații utile pentru părinte și educatori în vederea luarea deciziilor privind parcursul școlar al copilului.
Evaluarea dezvoltării / neurodezvoltare
Acest tip de evaluare asigură evaluarea gradului de neurodezvoltare și de dezvoltare psihologică a copilului și permite identificarea unor posibile deficiențe ce pot constitui simptome ale unei tulburări de neurodezvoltare precum ADHD, tulburări din spectrul autist, dizabilități intelectuale, tulburări ale comunicării, întârziere globală a funcționării sau probleme de învățare. Acest tip de evaluare reprezintă o modalitate de semnalare a unor posibile tulburări de neurodezvoltare, urmând ca persoana evaluată se se prezinte la un medic psihiatru sau la un neurolog pentru verificare și stabilirea unui diagnostic, acolo unde este cazul.
Evaluare și consiliere pentru reintegrarea socială
Evaluarea psihosocială pentru reintegrare în societate se demarează la cererea
persoanei aflate în evidența unei instituții și este solicitată în situațiile în care persoana
este condamnată cu suspendare pentru săvârșirea unor infracțiuni, printre care:
• Conducerea unui autovehicul fără a poseda permis de conducere;
• Conducerea sub influența alcoolului sau a altor substanțe;
• Consum de substanțe psihoactive;
• Acte de natură agresivă (loviri, distrugeri de bunuri, etc.).
Evaluarea vizează aspecte precum: factorii care au dus la comiterea faptei de natură penală,
nivelul motivației/predispoziției pentru schimbare, înlocuirea comportamentelor de risc cu
mecanisme de coping sănătoase.
Tipuri de evaluare
Evaluare Standard (Clinic sănătos)
Evaluare Clinică Complexă
Încadrare în grad de handicap
Aviz psihologic (Clinic sănătos)
Vocațională
Educațională
În vederea identificării dificultăților de învățare
Participare la concurs/admitere în învățământ
Pentru reconversie profesională
Evaluare Coeficient Inteligență (IQ)
Pentru voluntariat SMURD/ISU
Adopție
Pentru întocmirea dosarului necesar procesului de tranziție (Transgender)
Acces în profesia de psihoterapeut
Divorț
Evaluarea ADHD
Pregătire pentru școală
Evaluarea dezvoltării / neurodezvoltare
Evaluare și consiliere pentru reintegrarea socială
Tipurile de Evaluări
- Evaluarea planului subiectiv al persoanei
- Evaluarea personalității
- Evaluarea cognitivă și neuropsihologică
- Evaluarea stadiului de dezvoltare
- Evaluarea funcționalității adaptive
- Evaluarea modului de relaționare cu ceilalți
- Evaluarea vocațională
- Evaluarea simptomatologiei specifice diverselor tulburări mentale
- Evaluarea factorilor declanșatori, de menținere și ameliorare a simptomelor sau problemei
- Evaluarea factorilor de risc și de protecție ai persoanei
- Evaluarea principalelor strategii de coping utilizate
Evaluare Standard (Clinic sănătos)
Evaluarea psihologică standard reprezintă o modalitate de evaluare, cu ajutorul interviului clinic și a unor teste standardizate, a stării generale de sănătate psihică a persoanei, dar și a funcționalității pe plan profesional și social.
Evaluare Clinică Complexă
Evaluarea psihologică complexă reprezintă evaluarea întregului mod de funcționare
a adultului sau a gradului de dezvoltare psihică a copilului sau adolescentului, pentru
identificarea posibilelor dificultăți de natură psihologică cu care persoana evaluată se
confruntă. Acest proces cuprinde:
• evaluarea cognitivă şi neuropsihologică (atenția, memoria, concentrarea etc.);
• evaluarea comportamentală;
• evaluarea subiectiv-emoţională (felul specific in care reacționează o persoană în funcție de
anumiți stimuli, situații etc.);
• evaluarea personalităţii şi a mecanismelor de gestionare a stresului
• evaluarea relaționării
• evaluarea dezvoltării intelectuale și psihologice
• evaluarea contextului familial, profesional, social, economic, cultural în care se manifestă
problemele psihologice;
• evaluarea gradului de discernământ al persoanelor;
Încadrare în grad de handicap
Evaluarea psihologică pentru încadrarea în grad de handicap se realizează prin aplicarea unor teste licențiate și utilizarea unor metode avizate de către Colegiul Psihologilor din România care să ofere informații despre gradul de funcționare al persoanei evaluate și posibila existență a unor deficiențe ce necesită încadrarea într-un anumit grad de handicap, având termenul de valabilitate de maxim 3 luni. Documentele sunt marcate cu timbru profesional emis de Colegiul Psihologilor din România.
Aviz psihologic (Clinic sănătos)
Acest tip de evaluare psihologică are drept scop investigarea nivelului general de sănătate psihică, a capacității de adaptare la mediul și contextul de viață, precum și a gradului de funcționalitate și poate fi util în cazul persoanelor ce trebuie să prezinte un aviz psihologic drept condiție de bază pentru desfășurarea unor activități, participarea la anumite cursuri etc.
Vocațională (evaluarea intereselor, aptitudinilor și valorilor vocaționale)
Acest tip de evaluare are drept scop investigarea intereselor și aptitudinilor persoanei evaluate în vederea orientării în carieră, cu ajutorul testelor vocaționale standardizate.
Educațională
Evaluarea educațională este o componentă esențială a sistemului de învățământ și reprezintă un proces prin care se evaluează performanța, progresul și dezvoltarea elevilor într-un mod obiectiv și sistematic. Evaluarea educațională joacă un rol esențial în procesul de învățare, oferind informații valoroase, feedback constructiv și orientare. Evaluarea nivelului de adaptare a copilului/adolescentului în mediul școlar și identificarea posibilelor dificultăți de învățare sau de adaptare în context școlar, evaluarea proceselor psihice- memorie, gândire, percepții și reprezentări, atenție, inteligență, limbaj, imaginație, creativitate, afectivitate, motivație și voință, identificarea unor posibile dificultăți de învățare și orientarea vocațională a persoanelor aflate în proces de alegere a unei cariere.
În vederea identificării dificultăților de învățare
Evaluarea memoriei, atenției, inteligenței și a posibilelor deficiențe sau perturbări la acest nivel, care pot provoca diverse dificultăți de învățare, fapt ce poate avea un efect negativ asupra rezultatelor școlare și poate necesita implementarea unei strategii educaționale care să limiteze impactul acestor dificultăți asupra persoanei.
Participare la concurs/admitere în învățământ
Evaluarea psihologică a persoanelor ce necesită o evaluare globală a funcționalității și sănătății psihice pentru participarea la diverse cursuri, concursuri sau admiteri într-un ciclu de învățământ sau pentru începerea școlii și integrarea în colectivitate.
Pentru reconversie profesională
Evaluarea pentru reconversie profesională reprezintă un tip de evaluare util în cazul persoanelor ce vor să își schimbe domeniul de activitate și să se reprofileze către un loc de muncă care necesită aptitudini și competențe diferite față de cel anterior, deoarece are drept scop orientarea profesională și identificarea resurselor, punctelor forte, a abilităților, competențelor și intereselor ce ar putea face persoana evaluată să fie potrivită pentru anumite domenii de activitate mai mult decât pentru altele.
Evaluare Coeficient Inteligență (IQ)
Acest tip de evaluare utilizează teste standardizate și licențiate care măsoară coeficientul de inteligență al persoanei, aspect ce poate fi relevant în vederea autocunoașterii, dar și în identificarea unor posibile tulburări de neurodezvoltare.
Pentru voluntariat SMURD/ISU
Acest tip de evaluare are drept scop evaluarea psihologică a funcționalității și stării de sănătate psihică a persoanelor ce vor să se implice în activități de voluntariat în cadrul SMURD sau ISU și necesită o evaluare care să ateste starea de clinic sănătos.
Adopție
Acest tip de evaluare are drept scop evaluarea psihologică a funcționalității și gradului de sănătate psihică a persoanelor care parcurg un demers legal de adopție și necesită o evaluare psihologică care să ateste faptul că starea de sănătate mentală și modul de funcționare psihică le permit adoptarea unui copil. De asemenea, acest tip de evaluare poate fi util pentru persoanele care au contestat rezultatele evaluării psihologice inițiale, necesare dosarului de adopție și necesită o reevaluare psihologică. Evaluarea cuprinde aspecte legate de personalitate, abilitățile relaționale, competențele parentale, stilul de parenting, comportamentele de risc, gradul de sănătate psihică și stilul de atașament.
Pentru întocmirea dosarului necesar procesului de tranziție (Transgender)
Acest tip de evaluare are drept scop investigarea gradului de sănătate psihică și nivelului de funcționalitate și este util în cazul persoanelor ce necesită o evaluarea psihologică a stării de sănătate (clinic sănătos), necesară procesului de tranziție de la genul atribuit la naștere la genul cu care se identifică.
Acces în profesia de psihoterapeut
Acest tip de evaluare are drept scop evaluarea psihologică a funcționalității și stării de sănătate psihică a persoanelor care se află în procesul de a accesa profesia de psihoterapeut și necesită o evaluare psihologică care să ateste faptul că starea de sănătate psihică și modul de funcționare psihică le permit exercitarea acestei profesii.
Divorț
Evaluarea psihologică a copilului aflat în procesul de separare, a prezenței simptomelor psihologice, a tulburărilor de natură psihică sau a dificultăților de dezvoltare, precum și identificarea și descrierea din punct de vedere psihologic a relației dintre copil și părinți.
Evaluarea ADHD
Acest tip de evaluare psihologică investighează prezența sau absența simptomelor care să indice sau să infirme un posibil diagnostic de Tulburare de deficit de atentie si hiperactivitate (ADHD), prin intermediul unor teste standardizate și licențiate. În general, această evaluare poate include o discuție detaliată cu clientul și/sau cu familia acestuia, o evaluare medicală pentru a exclude alte condiții medicale care ar putea fi responsabile pentru simptomele observate, precum și teste psihologice pentru a evalua atenția, impulsivitatea și hiperactivitatea și alte variabile psihologice.
Pregătire pentru școală
Acest tip de evaluare investighează gradul de dezvoltare intelectuală, emoțională și comportamentală precum și nivelul său de pregătire pentru a intra în mediul școlar, fiind utilă în cazul copiilor care urmează să înceapă clasa pregătitoare. Această evaluare are ca scop principal furnizarea de informații utile pentru părinte și educatori în vederea luarea deciziilor privind parcursul școlar al copilului.
Evaluarea dezvoltării / neurodezvoltare
Acest tip de evaluare asigură evaluarea gradului de neurodezvoltare și de dezvoltare psihologică a copilului și permite identificarea unor posibile deficiențe ce pot constitui simptome ale unei tulburări de neurodezvoltare precum ADHD, tulburări din spectrul autist, dizabilități intelectuale, tulburări ale comunicării, întârziere globală a funcționării sau probleme de învățare. Acest tip de evaluare reprezintă o modalitate de semnalare a unor posibile tulburări de neurodezvoltare, urmând ca persoana evaluată se se prezinte la un medic psihiatru sau la un neurolog pentru verificare și stabilirea unui diagnostic, acolo unde este cazul.
Evaluare și consiliere pentru reintegrarea socială
Evaluarea psihosocială pentru reintegrare în societate se demarează la cererea
persoanei aflate în evidența unei instituții și este solicitată în situațiile în care persoana
este condamnată cu suspendare pentru săvârșirea unor infracțiuni, printre care:
• Conducerea unui autovehicul fără a poseda permis de conducere;
• Conducerea sub influența alcoolului sau a altor substanțe;
• Consum de substanțe psihoactive;
• Acte de natură agresivă (loviri, distrugeri de bunuri, etc.).
Evaluarea vizează aspecte precum: factorii care au dus la comiterea faptei de natură penală,
nivelul motivației/predispoziției pentru schimbare, înlocuirea comportamentelor de risc cu
mecanisme de coping sănătoase.
Contactează-ne
Informații de contact
- str. Popa Stoica din Fărcaș, nr. 17, Sector 3, Bucureşti
- 0771 680 979
- Luni – Duminică: 09:00 – 21:00
- contact@resilientmind.ro