Managementul conflictului – Psih. Mircea Radu
Managementul conflictului - Psih. Mircea Radu
Conflictul este o parte indispensabilă a vieții noastre. Fie voit, fie involuntar, adesea intrăm în dispute alimentate de păreri, convingeri, atitudini sau comportamente. Suntem guvernați de două instincte, Eros și Thanatos, care-și fac simțită prezența în toate situțiile noastre de viață.
După efectele pe care le produce, conflictul poate fi constructiv sau distructiv. Astfel, dacă un conflict este constuctiv, va genera comportamente productive, chiar creative, constituind un factor motivațional asupra părților implicate. În cazul în care un conflict are la bază erori sau disensiuni și se adâncește gradat produce efecte distructive.
Există două perspective de abordare a conflictului, pasivă și activă. Privind pasiv un conflict se nasc comportamente de: toleranță, indiferență, evitare, ignorare, retragere, producând frustrări.
Dacă decizi să abordezi conflictul activ, acest lucru presupune un anumit plan de acțiune. Cele mai întâlnite metode și strategii de management al conflictului sunt: negocierea, medierea, confruntarea, arbitrarea.
- Negociereareprezintă un proces de comunicare în scopul ajungerii la o înţelegere între cele două părţi în conflict, prin reducerea diferenţelor dintre punctele de vedere.
- Mediereapromovează comunicarea către atingerea unui compromis prin explicarea şi interpretarea punctelor de vedere ale celor două părţi; ea presupune existenţa unei a treia părţi care intermediază comunicarea.
- Arbitrajulpresupune existenţa unei a treia persoane de specialitate şi care este investită cu autoritate de decizie. Soluționarea conflictului se poate realiza prin fixarea de obiective comune, îmbunătățirea proceselor sau negocierea integrativă.
Dispunem de o capacitate deosebit de importantă de care trebuie să profităm, comunicarea, prin care putem să ne rezolvăm foarte multe probleme. Deci, multe din conflicte se pot încheia prin înțelegere, colaborări, compromisuri sau adaptări, doar ca rezultat al simplului proces de comunicare.
Se întâmplă deseori ca un conflict să fie generat de lipsa de obiectivitate a unei părți. De aceea este foarte important să nu uităm să plecăm de la prezumția de nevinovăție, pentru că riscăm să fim subiectivi sau să cădem pradă percepțiilor eronate.
Dacă ți-a plăcut acest articol, s-ar putea să îți placă și următoarele:
Contactează-ne
Informații de contact
- str. Popa Stoica din Fărcaș, nr. 17, Sector 3, Bucureşti
- 0771 680 979
- Luni – Duminică: 09:00 – 21:00
- contact@resilientmind.ro